Lt En Pl
Pradžia
Pradžia
lt
en pl

MAŽAJAI LIETUVIŲ (VALSTYBINĖS) KALBOS OLIMPIADAI PASIBAIGUS

Prieš trejus metus Eišiškių gimnazijos lietuvių (valstybinės) kalbos mokytojų iniciatyva buvo pasiūlyta organizuoti Mažąją lietuvių kalbos olimpiadą dešimtų klasių mokiniams. Gimnazijos mokytojos parengė olimpiados nuostatus. Olimpiados organizavimo dešimtokams idėjai pritarė Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyrius.

Olimpiada vyksta kiekvienų metų rudenį. Tai puiki proga patiems gabiausiems mokiniams pasitikrinti savo žinias. Šiais metais sulaukta trylikos dalyvių, kurie nepabūgo jau nuo mokslo metų pradžios stropiai ruoštis olimpiadai. Kaip ir kiekvienais metais, taip ir šiemet, olimpiados dalyviams reikėjo atlikti teksto suvokimo ir kalbos vartojimo užduotį, parašyti rašinį.

Rašymo užduotį sudarė trys įvestys. Mokiniams buvo pasiūlyta pasvarstyti, kokią patirtį seneliai gali perduoti šiuolaikiniam jaunimui, padiskutuoti, kokioje Lietuvoje šių dienų paaugliai įsivaizduoja savo ateitį, parašyti, kaip jiems patiems ir jų bendraamžiams sekasi įveikti paauglystės problemas.

Kaip jau buvo minėta, Mažojoje lietuvių (valstybinės) kalbos olimpiadoje dalyvavo 13 dešimtokų, iš jų trys pasirinko antrąją teksto kūrimo užduotį, du rašė pirmąją, o aštuoni mokiniai gilinosi į trečiąją. Jiems vaikystės ir paauglystės tema pasirodė aktualiausia.

Įvertinti mokinių darbus buvo nelengva - jie turi daug ką pasakyti, tačiau parašyti gerą darbą vis dar trukdo gramatikos, stilistikos žinių stoka. Jei struktūros klaidų daro mažiau (mokytojai jau gerokai ta tema yra padirbėję), tai gramatikos ir stiliaus klaidų apstu. Pagrindinė klaida ta, kad mokiniai sakinius kuria savo gimtąja kalba ir juos verčia pažodžiui ( pvz., vienas yra išmintingas moksluose...), nors mokiniai pirmiausia rašo juodraštį, o paskui tekstą perrašo į švarraštį, bet dar retas geba redaguoti parašytą tekstą, pastebėti rašybos klaidas ir gramatikos netikslumus, todėl ypač daug palikta rašybos ir skyrybos klaidų.

Rašto užduoties taškų suma – 25 taškai. Aukščiausiu balu nevertintas nė vienas rašinys, bet vertinimo komisijos nariai galėjo pasidžiaugti Elžbietos Aleksandrovič ( Jašiūnų M. Balinskio vid. mokykla) rašiniu, kuris buvo įvertas 20 taškų, įdomus ir turiningas buvo Ernestos Lenkevič ( Šalčininkų Jano Sniadeckio gimnazija) rašinys, įvertintas - 19 taškų, išsamiai nagrinėjamos problemos Viktorijos Černiavskajos (Dailidžių pagr. mokykla) bei Beatos Borovskajos ( Jašiūnų M. Balinskio vid.mokykla) rašiniuose, kurie įvertinti 18 taškų, tačiau teko skaityti ir tokių rašto darbų, kurie buvo įvertinti tik 7 ar 3 taškais. Žinoma, iki lietuvių kalbos patikros (PUPP) liko dar nemažai laiko, taigi pasimokyti yra ko.

Kalbėjimo užduočiai dauguma mokinių ruošėsi savarankiškai, buvo pasirinkę temą, sukaupę ir apibendrinę medžiagą, kurią, kalbant monologu, reikėjo išdėstyti per 5 minutes. Dar 5 minutes buvo skirta bendrauti su užduoties vertintoju ir atsakyti į pateikiamus klausimus, patvirtinti arba paneigti teiginį. Klausantis ir vertinant kalbėjimo užduotį pastebėta, kad mokiniai stengiasi apžvelgti jaunimo problemas, jiems artima lietuviškų tradicijų ir apeigų tema, taip pat noriai pasakoja apie ateities planus. Dauguma olimpiados dalyvių sklandžiai pasakojo iš anksto parengtą tekstą, bet kiek sunkiau sekėsi atsakyti į klausimus, trūko tinkamų žodžių, svaresnių argumentų tada, kai tekdavo patvirtinti arba paneigti teiginį.

Šioje, jau trečiojoje, Mažojoje lietuvių (valstybinės) kalbos olimpiadoje geriausia pasisekė šioms dalyvėms: I-oji vieta atiteko Ernestai Lenkevič ( Šalčininkų J.Sniadeckio gimnazija), II-oji vieta skirta Beatai Borovskajai (Eišiškių gimnazija ), III-ąją vietą laimėjo Elžbieta Aleksandrovič ( Jašiūnų M. Balinskio vid. mokykla), IV- ąją vietą užėmė Božena Žilo (Turgelių P. K. Bžostovskio vid. mokykla). Prizininkėms įteikti Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėjos Padėkos raštai ir apdovanojimai.

Vertinimo komisija džiaugiasi visų mokinių, pasiryžusių dalyvauti šių metų Mažojoje lietuvių (valstybinės) kalbos olimpiadoje, geranoriškumu ir parodytu dėmesiu lietuvių kalbai, nuoširdžiai sveikina olimpiados laureates bei dėkoja mokytojoms, padėjusioms ruoštis mokinėms kuo geriau atlikti užduotis.

Lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Angelė Jundo, lietuvių kalbos mokytoja ekspertė Rasytė Matulevičienė