Lt En Pl
Pradžia
Pradžia
lt
en pl

Per metus ženkliai sumažėjo socialinių pašalpų mokėjimo išlaidos

Nuo 2014 m. sausio 1 d. Šalčininkų rajono savivaldybė, kaip ir visos Lietuvos savivaldybės, socialinių pašalpų skyrimą vykdo kaip savarankišką funkciją.


Išnagrinėjus 2012, 2013 ir 2014 m. socialinių pašalpų mokėjimo duomenis, paaiškėjo, kad 2014 m. Šalčininkų rajono savivaldybei 30 proc. pavyko sumažinti socialinių pašalpų mokėjimą: 2012 m. rajono gyventojams buvo išmokėta 12 154,1 tūkst. litų, 2013 m. – 11 056, 0 tūkst. litų, o 2014 m. – 7 741,2 tūkst. litų.

Nuo 2014 m. pradžios kas mėnesį pašalpų gavėjų skaičius vis mažėjo: 2014 m. sausį buvo išmokėta 836 tūkst. litų socialinių pašalpų, vasarį - 816,9 tūkst. litų, o už 2014 m. gruodį socialinės pašalpos gavėjams išmokėta 600, 2 tūkst. litų.

- Per vienerius metus mums pavyko tikslingai įgyvendinti Savivaldybei perduotą funkciją - taikliau ir skaidriau skirti socialinę piniginę paramą. Nuo praėjusių metų sausio 1 d. turime daugiau teisių kontroliuoti racionalų lėšų panaudojimą. Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems asmenims įstatymu, turime teisę pašalpų gavėjus pasitelkti visuomenei naudingai veiklai atlikti, neteikti socialinę paramą arba ją nutraukti, kai pareiškėjas nurodo tikrovės neatitinkančią informaciją arba atsisako dalyvauti visuomenei naudingoje veikloje. Taip pat turime teisę reikalauti  pareiškėjo deklaruoti turimą turtą, įskaitant gaunamas pajamas, Gyventojų turto deklaravimo įstatymo nustatyta tvarka. Siekdami įvertinti piniginės socialinės paramos teikimo tikslingumą, turime teisę periodiškai tikrinti pareiškėjų gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą, - sako Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyriaus vedėja Reginos Sokolovič.

Ji taip pat įvardija pagrindinius pašalpų mokėjimo mažėjimo veiksnius: sugyventinių įtraukimas į bendrai gyvenančių asmenų sudėti, nes nemaža gyventoju dalis slėpė tikrąją šeimos padėtį, gerokai sugriežtinta visuomeninės veiklos kontrolė, nemenką vaidmenį atlieka ir seniūnijose sudarytos Socialinės paramos komisijos, analizuojančios probleminius atvejus dėl piktnaudžiavimo, neteisingo duomenų pateikimo, dėl vienkartinės materialinės paramos skyrimo sunkiais socialinės situacijos atvejais ir pan.

2013 m. gruodžio 30 d. Šalčininkų rajono savivaldybės taryba priėmė sprendimą Nr. T-974 „Dėl piniginės socialinės paramos nepasiturintiems Šalčininkų rajono gyventojams teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. 2015 m. vasario 19 d. jis pripažintas netekusiu galios ir patvirtintas naujas Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems Šalčininkų rajono gyventojams teikimo tvarkos aprašas. Šis dokumentas reglamentuoja piniginės socialinės paramos skyrimo ir mokėjimo tvarką nepasiturintiems gyventojams, pagrindus, kuriems esant piniginė socialinė parama didinama, mažinama, sustabdomas, nutraukiamas ar atnaujinamas jos mokėjimas, įvertinus nepasiturinčių gyventojų turtą ir pajamas. Aprašo naujovė – nuo 2015 m. sausio 1 d. Savivaldybė kaip savarankišką funkciją vykdo ir būsto šildymo išlaidų, geriamojo vandens išlaidų ir karšto vandens išlaidų kompensacijų skyrimą.

Minėtas aprašas reglamentuoja visuomenei naudingą veiklą. Tokią praktiką Šalčininkų rajono savivaldybė taikė 11 metų, tačiau nuo 2014  metų pradžios tvarka buvo gerokai sugriežtinta. Darbingi nedirbantys (taip pat savarankiškai nedirbantys) ar dirbantys (taip pat savarankiškai dirbantys), atsižvelgiant į darbo laiko ar veiklos trukmę, nesimokantys darbingo amžiaus asmenys, gaunantys piniginę socialinę paramą Įstatymo ir šio Aprašo nustatyta tvarka, ir nedalyvaujantys aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse, išskyrus asmenis (studentus), kurie po aukštųjų mokyklų baigimo, užsiregistravę Valstybinėje darbo biržoje, gauna piniginę socialinę paramą, gali būti pasitelkti visuomenei naudingai veiklai atlikti po mėnesio, gavę piniginę socialinę paramą.

Visuomenei naudingos veiklos darbo laiko trukmė priklauso nuo paskirtos bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui piniginės socialinės paramos dydžio:

nuo 15 iki 30 EUR – 8 val.
nuo 31 iki 45 EUR – 12 val.
nuo 46 iki 60 EUR – 16 val.
nuo 61 iki 75 EUR – 20 val.
nuo 76 iki 90 EUR – 24 val.
nuo 91 iki 105 EUR – 28 val.
nuo 106 iki 120 EUR – 32 val.
nuo 121 iki 135 EUR – 36 val.
nuo 136 EUR ir daugiau – 40 val.

Naudingos veiklos atlikėjai pasitelkiami parkų, miškų, želdinių, kapų tvarkymui ir priežiūrai, atlieka smėlio barstymo darbus žiemą,  talkininkauja socialinėse, švietimo, sveikatos, kultūros ir kt. įstaigose ir pan.

Visuomenei naudingai veiklai nepasitelkiami pensininkai, nėščios moterys, motina, tėvas arba globėjas, auginantys ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo įstaigos nelankantį vaiką, neįgalūs asmenys ir pan.

- Labai svarbų vaidmenį atlieka seniūnijoje sudaryta Socialinės paramos komisija, kurios tikslas – kuo daugiau žinoti apie seniūnijos gyventojų užimtumą ir gyvenimo sąlygas, kad socialinę paramą gautų iš tiesų sunkiai besiverčiantys asmenys. Svarbu, kad socialinė parama būtų skiriama ne tik pagal pateiktus interesantų dokumentus, bet ir nuodugniai tiriant kiekvieną atvejį, - sako Šalčininkų seniūnijos seniūnas Gžegož Jurgo. – Pildydami prašymą socialinei paramai gauti pareiškėjai iš karto supažindinami su pašalpos mokėjimo ir gavimo tvarka, ypatingai atkreipiant jų dėmesį į visuomenei naudingą veiklą. Yra buvę atvejų, kad asmenys atsisakė socialinės pašalpos sužinoję turėsiantys talkininkauti seniūnijai kai kuriuose darbuose, - tęsia jis.

Griežčiau tikrinamas ilgalaikių bedarbių, savarankiškai dirbančių asmenų, daugiau negu vieną kartą per mėnesį užsienyje besilankančių asmenų, nedeklaruojančių pajamų asmenų, dirbančių ne visu etatu asmenų, piniginę socialinę paramą gaunančių ūkininkų turtas, užimtumas, buities ir gyvenimo sąlygos. Į šią rizikos grupę įtraukti ir asmenys, piniginės socialinės paramos gavimo metu įgyjantys brangaus turto.

Pasak Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyriaus vedėjos Reginos Sokolovič, dar 2013 m. užsibrėžti tikslai pateisino lūkesčius ir tai rodo socialinės pašalpos išlaidų pokytis. Kaip pagrindinį tikslą šioje veiklos srityje 2015 m. Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyrius nurodo sąlygų, siekiant gauti paramą tada, kai jos labiausiai reikia, sudarymą, gyventojų motyvacijos integruotis į darbo rinką didinimą racionaliai panaudojant turimus išteklius.

Minėtas aprašas taip pat reglamentuoja socialinės pašalpos mažinimą darbingiems, bet ilgą laiką nedirbantiems asmenims. Tokiais atvejais proporcingai socialinė pašalpa mažinama, išskyrus išmokas vaikams.

Kai socialinė pašalpa mokama nuo 12 iki 24 mėnesių – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui mažinamas 20 proc.

Kai socialinė pašalpa mokama nuo 24 iki 36 mėnesių – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui mažinamas 30 proc.

Kai socialinė pašalpa mokama nuo 36 iki 48 mėnesių – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui mažinamas 40 proc.

Kai socialinė pašalpa mokama nuo 48 iki 60 mėnesių – socialinės pašalpos dydis bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam
gyvenančiam asmeniui mažinamas 50 proc.

Gavus socialinę pašalpą ilgiau kaip 60 mėnesių, jos mokėjimas nutraukiamas dviem metams.

Nustačius, kad asmuo piniginę socialinę paramą gavo neteisėtai, t. y. kreipimosi metu pateikė neteisingus duomenis apie gaunamas pajamas, turtą ir pan., gautą pinigų sumą jis turi grąžinti.

Informaciją parengė Inesa Suchocka

Parašykite komentarą

Apsaugos kodas

Ačiū, komentaras bus matomas kai administratorius jį patvirtins.

Komentarai

{{msg}}

{{comment.name}}
{{comment.time | u2date : 'yyyy.MM.dd'}}
{{comment.comment}}